Οι πολλές ταχύτητες στην αγορά, η πενιχρή ρευστότητα στους μικρούς και ο δύσκολος χειμώνας μετά το ταμείο της τουριστικής σεζόν. Τα μηνύματα από τον εμπορικό κόσμο και τους επιχειρηματίες από τον χώρο της εστίασης.
Αυξημένο κίνδυνο λουκέτων σε εμπορικά και καταστήματα εστίασης της ηπειρωτικής Ελλάδας, όπου δεν έχει αποτύπωμα ο τουρισμός, βλέπουν παράγοντες της αγοράς.
«Η κατάσταση είναι απογοητευτική σε ορισμένες αγορές», σημειώνει χαρακτηριστικά στο Euro2day.gr ο Θοδωρής Καπράλος, Β’ Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) και επικεφαλής του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά (ΕΣΠ).
Εξηγεί ότι στις περιοχές με τα παραπάνω χαρακτηριστικά οι πωλήσεις των καταστημάτων κινήθηκαν πτωτικά κατά τη θερινή περίοδο και ειδικότερα στο διάστημα των εκπτώσεων, που τυπικά ολοκληρώνεται 31/8. Αν και βελτιώθηκε η εικόνα σε πολλούς προορισμούς της ηπειρωτικής χώρας μετά την απογοητευτική εκκίνηση της σεζόν, τα μηνύματα από τον εμπορικό κόσμο και τους επιχειρηματίες της εστίασης είναι αρνητικά σε πολλές πόλεις.
Πρόκειται για αγορές που τροφοδοτούσαν ντόπιοι και ευρύτερα ο εσωτερικός τουρισμός στις «καλές εποχές». Μάλιστα διαπιστώνεται ότι στην ηπειρωτική χώρα, όπου δεν υπάρχει κίνηση από Έλληνες καταναλωτές (είτε διότι πολλοί δεν επισκέφτηκαν τις ιδιαίτερες πατρίδες τους είτε γιατί περιορίστηκαν σε κατανάλωση εντός σπιτιού ή εξοχικού), οι επιχειρήσεις γράφουν αρνητικό πρόσημο σε σχέση με πέρυσι.
Ενδεικτικά, στη Λαμία, πολλοί επαγγελματίες ανησυχούν καθώς η εμπορική κίνηση είναι πενιχρή, ενώ η ζήτηση στην εστίαση περιορίζεται σε καφέ και σουβλατζίδικα. Αντίθετα, πιο αισιόδοξοι είναι οι επιχειρηματίες σε κοντινές πόλεις όπως ο Βόλος, που ευνοείται από τον τουρισμό -ξένο και εγχώριο- αλλά και η Λάρισα, που απολαμβάνει οφέλη από την εμπορική κίνηση και τον διερχόμενο τουρισμό.
Αντίστοιχα στην Καρδίτσα, παράγοντες της τοπικής αγοράς μιλούν για περιορισμένη ζήτηση, αντίθετα με τα Τρίκαλα, όπου η ανάπτυξη του εναλλακτικού τουρισμού ενθαρρύνει περισσότερο τη ζήτηση στα τοπικά καταστήματα.
Οι διαφορετικές ταχύτητες στη ζήτηση, ακόμη και στα καταστήματα της ίδιας περιφέρειας, διαμορφώνονται ανάλογα με το αν πρόκειται για μεγάλη ή μικρή εταιρεία και αν δραστηριοποιείται σε κλάδο που συμμετέχει στην τροφοδοτική αλυσίδα του τουρισμού, σύμφωνα με τον κ. Καπράλο.
Μικρές επιχειρήσεις και κυρίως αυτές που δραστηριοποιούνται στα είδη ένδυσης – υπόδησης χάνουν έδαφος έναντι μεγαλύτερων, επηρεαζόμενες από το «ψαλίδι» στις καταναλωτικές δαπάνες. Εξάλλου, ό,τι απέμεινε από το διαθέσιμο εισόδημα των Ελλήνων, μετά τις αυξήσεις στην ενέργεια και τις ανατιμήσεις σε μια σειρά από αγαθά και υπηρεσίες, διατέθηκε σε διακοπές.
Ως αποτέλεσμα, τα προσωρινά στοιχεία δείχνουν ότι η κατανάλωση υποαπέδωσε των στόχων της αγοράς. Δεδομένου δε του αυξημένου κόστους ζωής και των προκλήσεων που αναδύονται για τον φετινό χειμώνα, επικρατεί αγωνία ότι θα διευρυνθεί το χάσμα με τις προ πανδημίας επιδόσεις για μερίδα της αγοράς που δεν κατάφερε να επωφεληθεί από τον τουρισμό.
Ειδικά επιχειρήσεις που ήταν στο «κόκκινο», με περιορισμένη ή καθόλου ρευστότητα, δεν θα αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις των επόμενων μηνών, σύμφωνα με συνδικαλιστικά στελέχη. Σημειώνεται ότι τα πιο πρόσφατα στοιχεία της ΓΣΕΒΕΕ που δημοσιεύθηκαν αρχές του καλοκαιριού ανέφεραν ότι μία στις δύο (48%) μικρές επιχειρήσεις (με έως 49 άτομα προσωπικό) αντιμετώπιζε ήδη προβλήματα ρευστότητας. Μάλιστα από αυτές το 26,6% ανέφερε ότι έχει ρευστότητα για ένα μήνα και το 21,4% ανέφερε μηδενικό ταμείο.
Επομένως υπάρχει ανησυχία για την κατάσταση στην αγορά τον χειμώνα, ενόψει και της αβεβαιότητας για το κόστος ενέργειας, ασχέτως των μέτρων που λαμβάνει η κυβέρνηση, όπως τονίζουν στελέχη της αγοράς.
Πηγή euro2day.gr