Την "αποθεματοποίηση" των επιπλέον εσόδων που θα προκύψουν από την καλή πορεία της οικονομίας το τελευταίο τρίμηνο του χρόνου, με στόχο να υπάρχει περιθώριο για την κάλυψη πρόσθετων δαπανών για το 2023, φαίνεται να επιλέγει το ΥΠΟΙΚ, ως πρώτη γραμμή άμυνας για την επόμενη χρονιά.
Τα πρόσθετα αυτά έσοδα, θα προκύψουν από την ανάπτυξη της οικονομίας με ρυθμό κοντά στο 6%, σχεδόν διπλάσιο από το 3,1% που ήταν η επίσημη πρόβλεψη την άνοιξη, αλλά και από το 5,3% που θα τεθεί ως αναθεωρημένη πρόβλεψη, στο προσχέδιο του προϋπολογισμού. Η θετική επίδραση λόγω της καλής πορείας της οικονομίας (carry over effect) αναμένεται ότι θα είναι 1,7 έως 2 δισ. ευρώ. Το ποσό αυτό θα δώσει μια θετική ώθηση για τον επόμενο χρόνο, που θα ξεκινήσει δύσκολα λόγω της κορύφωσης της ενεργειακής κρίσης.
Τούτο διότι, οι τιμές των ενεργειακών προϊόντων αναμένεται ότι θα μείνουν ψηλά, ενώ η κατανάλωση θα αυξηθεί, λόγω του χειμώνα. Το ποσό αυτό θα αυξήσει και το ΑΕΠ του πρώτου τριμήνου.
Εκτός από τη μεταφορά εσόδων, αναμένεται να υπάρξει και ένας πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος από το πρωτογενές ισοζύγιο του 2022. Λόγω της επιτάχυνσης της ανάπτυξης, το έλλειμμα, θα είναι λίγο κάτω από τον στόχο του 2% του ΑΕΠ. Μια διαφορά της τάξης του 0,1% - 0,2% του ΑΕΠ, θα δημιουργήσει δημοσιονομικό χώρο 210 - 420 εκατ. ευρώ. Το περιθώριο αυτό δεν θα αναλωθεί, ώστε να περιορίσει τη "δημοσιονομική" απόσταση από το έλλειμμα του 2%, στην επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 1% του ΑΕΠ, στο τέλος του επόμενου χρόνου.
Τα μέτρα στήριξης
Μια δεύτερη συνθήκη, για την οποία πιέζουν πλέον σε σταθερή βάση τόσο η Κομισιόν όσο και η ΕΚΤ, είναι η συγκράτηση των μέτρων στήριξης κατά της ενεργειακής κρίσης. Το σχέδιο είναι τα περίπου 6,5 δισ. ευρώ τα οποία θα δοθούν ως το τέλος του χρόνου για μέτρα στήριξης από τον προϋπολογισμό, να μειωθούν στο μισό. Τα χρήματα θα συνεχίσουν να κατευθύνονται κυρίως στην απορρόφηση των αυξήσεων φυσικού αερίου και ηλεκτρικού ρεύματος, αλλά με ρήτρες εξοικονόμησης, για τις υψηλές καταναλώσεις.
Η επιδότηση των υγρών καυσίμων που κόστισε μέχρι τώρα περίπου 700 εκατ. ευρώ, αν υπολογίσει κανείς τα δύο fuel pass (περίπου 330 εκατ. ευρώ), το αυξημένο κατά 120 εκατ. ευρώ επίδομα θέρμανσης και την επιδότηση του πετρελαίου θέρμανσης με κόστος 250 εκατ. ευρώ, αναμένεται να μειωθεί στο ελάχιστο, καθώς η ύφεση της Ευρωζώνης αναμένεται να μειώσει περαιτέρω, την τιμή του πετρελαίου.
Σε αντιστάθμισμα, το πακέτο της ΔΕΘ έχει για τον επόμενο χρόνο μόνιμες και έκτακτες παρεμβάσεις ύψους 3,9 δισ. ευρώ για επιχειρήσεις και νοικοκυριά. Τα μέτρα αυτά έχουν ως στόχο να αναπληρωθούν οι απώλειες εισοδήματος και να στηρίξουν τη ζήτηση σε ένα περιβάλλον ακριβού χρήματος.
Σε ό,τι αφορά τη στήριξη των επενδύσεων, έμφαση θα δοθεί στην επιτάχυνση του Ταμείου Ανάπτυξης, το οποίο αναμένεται να συνεισφέρει στο ΑΕΠ περίπου 2%.
Η διαχείριση του χρέους
Η διαχείριση του χρέους, αναμένεται να στηριχθεί περισσότερο στα ταμειακά διαθέσιμα ενώ για τον δανεισμό από τις αγορές περιμένουν από το ΥΠΟΙΚ τη χρήση του μηχανισμού της ΕΚΤ (ΤΡΙ) για τη μείωση των αποκλίσεων των αποδόσεων των χωρών του Νότου.
Σε ό,τι αφορά τα ταμειακά διαθέσιμα, τα 39 δισ. που υπολογίζονται σήμερα θα μειωθούν κατά 6 δισ. ως το τέλος του χρόνου. Από τα διαθέσιμα θα πληρωθούν, η δεύτερη δόση του διμερούς δανείου (GLF) ύψους 2,65 δισ. ευρώ και τόκοι ύψους 3,2 δισ. ευρώ. Από την άλλη τα διαθέσιμα θα ενισχυθούν πριν το τέλος του χρόνου με 2,7 δισ. από μια δόση ύψους 1,97 δισ. από το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά και την τελευταία δόση ύψους 650 εκατ. ευρώ, από τα κέρδη των ομολόγων. Με αυτά τα δεδομένα, στις αρχές του 2023, το δημόσιο θα έχει και πάλι ταμειακά διαθέσιμα ύψους 35-36 δισ. ευρώ.
Του Τάσου Δασόπουλου / capital.gr