«Ολα τα είχε η Μαριωρή ο φερετζές της έλειπε» λέει ο σοφός λαός και σε μια εποχή που η διαφημιστική αγορά ακολουθεί κατά πόδας την ύφεση της χώρας, η Κυβέρνηση σκέφτεται να δώσει τη χαριστική βολή στα ιντερνετικά ΜΜΕ, επιβάλλοντας φόρο 20% σε όλες τις online διαφημίσεις του διαδικτύου!
Τι σημαίνει στην ουσία αυτό; Ο φόρος 20% επί της διαφήμισης, που σχεδιάζει η κυβέρνηση είναι ένας έξτρα φόρος, με αυθαίρετο ύψος, που θα επιβληθεί σε μια απορρυθμισμένη αγορά, δημιουργώντας εκ των πραγμάτων επιχειρήσεις δύο ταχυτήτων.
Από τη μία οι πολυεθνικές εταιρείες (π.χ. η Google) που θα αποκτήσουν τεράστιο πλεονέκτημα, καθώς δεν θα φορολογούνται και από την άλλη οι ελληνικές εταιρείες που θα φορολογούνται με 20% σε μια κατακερματισμένη αγορά που δυσκολεύεται να επιβιώσει τα τελευταία χρόνια.
Η σκέψη αυτή προκάλεσε την άμεση αντίδραση της Ενωσης Ιδιοκτητών Διαδικτύου, η οποία απέστειλε επιστολή στον υπουργό Επικρατείας Νίκο Παππά και αναφέρει μεταξύ άλλων πως μια τέτοια απόφαση θα αποτελέσει το τελειωτικό χτύπημα, αναφέροντας παράλληλα τον αθέμιτο ανταγωνισμό που θα προκύψει σε σχέση με τις πολυεθνικές εταιρείες.
Αναλυτικά η επιστολή:
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Με έκπληξη πληροφορηθήκαμε την πρόθεση της Κυβέρνησης να εντάξει σχέδιο νομικής, θεσμικής και φορολογικής ρύθμισης της αγοράς των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, στο υπό συζήτηση πολυνομοσχέδιο που θα κατατεθεί με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, σήμερα το βράδυ, στο Ελληνικό Κοινοβούλιο.
Η πληροφόρησή μας αναφέρεται στο ότι επιχειρείται να επεκταθεί το μέτρο της φορολόγησης των διαφημίσεων σε όλα τα ψηφιακά μέσα, όπως δηλαδή ακριβώς συμβαίνει με τις τηλεοπτικές διαφημίσεις.
Πρόκειται για μια ευθεία απόπειρα παρεμβατισμού, που ουσιαστικά αγνοεί τις ιδιαιτερότητες των διαφορετικών μέσων ενημέρωσης και θα έχει σαν αποτέλεσμα τη διακοπή της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς, στη σημερινή της μορφή. Χωρίς να έχει γίνει καμία προεργασία και χωρίς να έχει προηγηθεί διαβούλευση με τους φορείς της αγοράς, η Κυβέρνηση επιχειρεί να επιβάλλει έναν οριζόντιο φόρο, που ουσιαστικά θα εξοντώσει πολλές από τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου, καταργώντας άμεσα, ως αναπόφευκτο αποτέλεσμα, χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Η συγκυρία στα ελληνικά μέσα είναι ούτως ή άλλως εξαιρετικά δυσμενής, λόγω της παρατεταμένης ύφεσης. Ιδιαίτερα τα online media, πλήττονται βάναυσα από την απουσία ρύθμισης της αγοράς και ιδίως από το γεγονός ότι οι κανόνες που ισχύουν για τα μέσα που διατηρούν την έδρα τους στην Ελλάδα, δεν αφορούν τις μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις που έχουν παρουσία στο «ελληνικό» διαδίκτυο, κερδίζοντας τη μερίδα του λέοντος από τη διαφημιστική πίτα, χωρίς να συνεισφέρουν στα δημόσια έσοδα και χωρίς να υπόκεινται στα ίδια φορολογικά δεδομένα.
Με το νόμο που προωθείτε, θα βάλετε ένα ακόμη ανάχωμα στη λειτουργία των ελληνικών online media. Ανάχωμα που δεν αφορά στις πολυεθνικές επιχειρήσεις που θα συνεχίζουν να τιμολογούν για τις υπηρεσίες τους στο εξωτερικό, χωρίς να απασχολούν εργαζόμενους στη χώρα μας και χωρίς να αποδίδουν φορολογικά έσοδα. Θα πλήξετε δηλαδή περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων, δημιουργώντας εταιρείες δυο ταχυτήτων.
Ως θεσμικό όργανο των Εκδοτών Διαδικτύου, σας καλούμε να αναθεωρήσετε την απόφασή σας για την επιβολή του εξοντωτικού φόρου στα ψηφιακά μέσα και να προχωρήσουμε από κοινού σε διαβούλευση για την ορθή λειτουργία του κλάδου, προς όφελος των εργαζομένων, των ελληνικών επιχειρήσεων και φυσικά της ελληνικής οικονομίας.
Δεσμευόμαστε να σταθούμε αρωγοί στην προσπάθεια εξορθολογισμού της αγοράς καταθέτοντας, άμεσα, προτάσεις για να βάλουμε ένα τέλος στην αναρχία και τις τριγωνικές συναλλαγές που αποτελούν συνήθεις πρακτικές στο χώρο του διαδικτύου σε όλο τον κόσμο.
Είναι αναντίρρητη ανάγκη να προασπίσουμε μια αναπτυσσόμενη αγορά που μπορεί να προσφέρει πολλά στην στερούμενη από καινοτομία ελληνική οικονομία και να δημιουργήσουμε ένα πλαίσιο δίκαιο, διαφανές και κυρίως βιώσιμο».
Εθνος