Σε αλλαγές του «μετρητή» για τη φορολογία, τα τέλη κυκλοφορίας και τα τεκμήρια των αυτοκινήτων προχωρά το υπουργείο Οικονομικών, ανατρέποντας το ισχύον καθεστώς στην αγορά του αυτοκινήτου.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, όπως αναφέρει το Εθνος, βάση για τον υπολογισμό της φορολογητέας αξίας του αυτοκινήτου θα είναι πλέον η λιανική τιμή πώλησης και όχι ο κυβισμός, και η οποία θα καθορίζει το ύψος του τέλους ταξινόμησης και των τελών κυκλοφορίας καθώς και το τεκμήριο διαβίωσης. Δηλαδή οι επιβαρύνσεις δεν θα υπολογίζονται με βάση τους ρύπους, κάτι που θα προκαλέσει μεγάλες ανατροπές σε όσους αγόρασαν αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής κυκλοφορίας αλλά μεγάλους κυβισμού ή αξίας.
Ετσι, ένα αυτοκίνητο 1.600 κυβικών με αξία 15.000 ευρώ θα έχει πολύ λιγότερα τέλη από ένα επίσης 1.600 κυβικών αλλά εμπορικής αξίας 25.000 ευρώ, ανεξαρτήτως των ρύπων.
Οι αλλαγές αυτές θα έρθουν από το 2016 και θα αφορούν σε πρώτη φάση τα αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν στην Ελλάδα από το 2010 και μετά (καινούργια ή μεταχειρισμένα). Δεν έχει διευκρινιστεί τι θα γίνει με τα πιο παλιά αυτοκίνητα και πως θα υπολογίζονται τα τέλη. Μια σκέψη είναι να υπολογίζονται με βάση την αξία που προκύπτει από την ασφάλεια των αυτοκινήτων. Κάτι τέτοιο ασφαλώς θα μπορούσε να επιφέρει μειώσεις στα τέλη γιατί π.χ. ένα αυτοκίνητο 10ετίας μπορεί να έχει χάσει ακόμη και το 70% της αξίας του και τα τέλη να υπολογιστούν με βάση αυτή την αξία που ασφαλίζει και η εταιρεία.
Με τον ίδιο τρόπο σε ό,τι αφορά στα αυτοκίνητα που εισάγονται (καινούργια ή μεταχειρισμένα) θα υπολογίζεται και το τέλος ταξινόμησης, αλλά και ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης.
Το μόνο βέβαιο είναι ότι θα υπάρξει μεγάλη επιβάρυνση σε όσους έχουν αυτοκίνητο μεγάλης αξίας αλλά όχι και πολύ μεγάλη μείωση στα χρήματα που πληρώνουν όσοι έχουν φθηνό ή παλιό αυτοκίνητο καθώς οι φόροι αυξάνονται και τα έσοδα που υπολογίζει το κράτος εκτινάσσονται από το 1 δισ. που είναι για φέτος στα 1,6 δισ. το 2016.
ΔΕΙΤΕ συνοπτικά τις αλλαγές
Τέλος Ταξινόμησης
Η πρόταση του υπουργείου Οικονομικών σχετικά με τα Τέλη Ταξινόμησης την κατάργηση του κριτήριου του κυβισμού των οχημάτων ως βάση της φορολόγησής τους.
Αντί γι' αυτό προτείνεται υπολογισμός της φορολογίας στη βάση της λιανικής τιμής (προ φόρων), ή η μέση εργοστασιακή τιμή των 5 χωρών, όπου το εργοστάσιο δηλώνει την υψηλότερη εργοστασιακή αξία, με προοδευτική αναπροσαρμογή των συντελεστών του τέλους ταξινόμησης.
Να υπενθυμίσουμε πως από τις 31 Σεπτεμβρίου και μετά δεν μπορούν να εκτελωνιστούν καινούρια αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία Euro5 ενώ στα αντίστοιχα εισαγόμενα μεταχειρισμένα θα επιβάλεται αυξημένο Τέλος Ταξινόμησης (ανάλογα με τον κυβισμό) καθώς τίθεται σε ισχύ η Ευρωπαϊκή Οδηγία Euro6.
Περιβαλλοντικό Τέλος
Το οικονομικό επιτελείο είχε αποφασίσει την θέσπιση αντικινήτρων στην κυκλοφορία παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων (π.χ. για οχήματα άνω της 20ετίας) με ένα «τέλος περιβάλλοντος».
Απόσυρση
Αντικατάσταση του συστήματος απόσυρσης από ένα δικαιότερο σύστημα το οποίο θα επιδοτεί τα οχήματα με χαμηλή τιμή αγοράς.
Να υπενθυμίσουμε πως το μέτρο της απόσυρσης λήγει στις 20 Δεκεμβρίου 2015 καθώς μέχρι τότε δέχονται τα κέντρα Ανακύκλωσης της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων αυτοκίνητα και φορτηγά για απόσυρση.
Τεκμήρια Διαβίωσης
Αλλαγές είχαν αποφασιστεί και στα Τεκμήρια Διαβίωσης των αυτοκινήτων τα οποία θα υπολογίζονταν με βάση την αξία λιανικής και όχι με βάση τον κυβισμό του κινητήρα.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Enikonomia τα αυτοκίνητα με αξία έως και 15.000 ευρώ δεν θα είχαν καθόλου τεκμήριο ενώ πάνω από τις 15.000 θα επιβάλλονταν τεκμήρια αναλογικά με την αξία των οχημάτων.
Τέλη Kυκλοφορίας
Τα Τέλη Κυκλοφορίας αποτελούν μια βασική πηγή εσόδων του Προϋπολογισμού και τα τελευταία χρόνια καταγράφουν σημαντική πτώση.
Το οικονομικό επιτελείο είχε αποφασίσει την μείωση του ορίου εκπομπών Co2 στα «Μηδενικά Τέλη» και σύμφωνα με πληροφορίες το νέο όριο θα ορίζονταν στα 80 γρ. Co2 από 99 γρ. Co2 που είναι τώρα.
Αποτέλεσμα των παραπάνω θα ήταν η τόνωση των εσόδων καθώς την τελευταία πενταετία το ποσοστό των καινούριων αλλά και εισαγόμενων μεταχειρισμένων ΙΧ δεν καταβάλουν Τέλη Κυκλοφορίας καθώς οι εκπομπές Co2 είναι κάτω από τα 100 γραμμάρια.
‘Αλλωστε όπως έχουν επισημάνει στελέχη του ΥΠΟΙΚ μακροπρόθεσμα τα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας θα καταρρεύσουν καθώς τα παλιά αυτοκίνητα θα φύγουν από την κυκλοφορία και τα καινούρια ή εισαγόμενα μεταχειρισμένα που θα τα αντικαταστήσουν θα βρίσκονται στην κλίμακα των «Μηδενικών Τελών»…
Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης
Ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης επιβάλλεται σε οχήματα με κινητήρες 2 λίτρων και άνω σε ποσοστό 5% επί του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης και σε 2,5 λίτρα και άνω σε ποσοστό 13% επί του ετήσιου τεκμηρίου.
Παρά τις όποιες επισημάνσεις στελεχών του υπουργείου Οικονομικών για μετάβαση του Φόρου από το τεκμήριο και τα κυβικά στην Αξία Λιανικής τελικά ο συγκεκριμένος φόρος δεν άλλαξε εκτός από την αύξηση του ποσοστού από 10% σε 13% που επικυρώθηκε από το νέο Μνημόνιο στα οχήματα με κινητήρες από 2,5 λίτρα και άνω.
Επειδή όμως η επιβολή και αύξηση του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης στα ΙΧ δεν αναμένεται να αυξήσει τα έσοδα είναι πολύ πιθανό ο συγκεκριμένος φόρος να υπολογίζεται με βάση την Αξία Λιανικής ώστε στην «τσιμπίδα» της εφορίας να πέσουν εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων που μπορεί να κινούνται με κινητήρες ακόμη και 1.400 κ.εκ. αλλά η αξία απόκτησής τους να ξεπερνά τις 35.000 ευρώ!
Φόρος στα πετρελαιοκίνητα
‘Ένα επίσης επίκαιρο θέμα έχει να κάνει με τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, τα οποία αποτελούν θέμα συζήτησης σε όλη την Ευρωπαϊκή ‘Ενωση.
Αρχικά το οικονομικό επιτελείο εξέταζε την επιβολή ειδικού φόρου στα πετρελαιοκίνητα εξαιτίας της ρύπανσης που προκαλούν τα μικροσωματίδια.
Στη συνέχεια έπεσε ακόμη μία πρόταση στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων που είχε να κάνει με την αύξηση της τιμής του πετρελαίου κίνησης.
Με πληροφορίες από ethnos.gr - enikonomia.gr