Κυρίαρχη η χώρα μας στον «αθόρυβο πόλεμο» του Αρχιπελάγους – Τι θα προσφέρουν τα μη επανδρωμένα Altus και πώς μαζί με τα ελικόπτερα Romeo, που θα φτάσουν στην Ελλάδα τους επόμενους μήνες, θα αποτελούν τα «μάτια» και τα «αυτιά» των μονάδων επιφανείας.
Μπορεί στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού τα πάντα να κινούνται γύρω από την κατασκευή των νέων φρεγατών Belh@rra και την προμήθεια κορβετών για τον ελληνικό Στόλο, ωστόσο, παράλληλα τρέχουν και άλλα εξοπλιστικά προγράμματα, πολύ σημαντικά για την ενίσχυση της αποτρεπτικής ισχύος του Πολεμικού μας Ναυτικού.
Πολιτική και στρατιωτική ηγεσία έχουν αποφασίσει να επενδύσουν τόσο στην ανανέωση των μονάδων επιφανείας όσο και στην ενίσχυση των Μέσων για τον «αθόρυβο πόλεμο» του Αρχιπελάγους, επιθυμώντας να παραμείνει η χώρα μας απόλυτη κυρίαρχος στο βυθό του Αιγαίου.
Για το λόγο αυτό προχωρά με ταχύτατες διαδικασίες στην απόκτηση 7+3 υπερσύγχρονων αμερικανικών ελικοπτέρων MH-60R. Πρόκειται για τα περίφημα ελικόπτερα Romeo, τα καλύτερα στον κόσμο στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο, εξοπλισμένα με sonar και ηλεκτρονικές συσκευές υψηλής τεχνολογίας, συστήματα αυτοπροστασίας και μεγάλη αυτονομία. Τα πρώτα Romeo αναμένονται στην Ελλάδα τους πρώτους μήνες του 2023, με τις προετοιμασίες στη Βάση Ελικοπτέρων Ναυτικού, στο Κοτρώνι Μαραθώνα να είναι πυρετώδεις ώστε να δημιουργηθούν οι κατάλληλοι χώροι.
Μάλιστα, ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, Αντιναύαρχος Στυλιανός Πετράκης επιθεώρησε από κοντά τις εργασίες που γίνονται ώστε στους επόμενους μήνες η ΒΕΝ να υποδεχθεί τα πρώτα Romeo.
Το Πολεμικό Ναυτικό όμως δεν σταματά εκεί, μιας και προχωρά και στην απόκτηση πέντε καινούργιων μη επανδρωμένων ελικοπτέρων A900 Altus, ελληνικής κατασκευής. Πρόκειται για τα drones που θα αποτελούν τα οργανικά UAV’S των φρεγατών του Στόλου, μαζί φυσικά με τα οργανικά ελικόπτερα των πλοίων, τα πάντα αξιόπιστα S-70 Aegean Ηawk αλλά και τα AB-212, τα οποία θα αντικατασταθούν από τα Romeo όταν σε μερικούς μήνες φτάσουν Ελλάδα.
Με την απόκτηση των Altus εκτινάσσονται κατακόρυφα οι επιχειρησιακές δυνατότητες του ελληνικού Στόλου και ενισχύεται ακόμα περισσότερο η φαρέτρα για τον ανθυποβρυχιακό πόλεμο.
Σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία, τα πρώτα A900 θα έχουν καταστεί πλήρως επιχειρησιακά ακόμα και εντός του καλοκαιριού και θα ενσωματωθούν άμεσα στις φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού. Έχουν δυνατότητα πτήσης ως 4 ώρες σε ακτίνα έως και 25 χλμ από το πλοίο, σε υψόμετρο 10.000 ποδών, με ταχύτητα 58 χλμ την ώρα. Έτσι, θα επιχειρούν σε μεγάλη ακτίνα περιμετρικά του πλοίου, δίνοντας πολύτιμες πληροφορίες και αποτελώντας ουσιαστικά τα «μάτια των πλοίων του Στόλου.
Πρόκειται για μια ακόμη έξυπνη και καθοριστική κίνηση από τον Αρχηγό ΓΕΝ, Αντιναύαρχο Στυλιανό Πετράκη, ο οποίος συμφώνησε και υλοποίησε με ταχύτατες διαδικασίες τη συμφωνία με την ελληνική κατασκευάστρια εταιρεία Altus LSA. Αφού ολοκληρώθηκε η συμβασιοποίηση, ξεκίνησε και η ταχύρρυθμη μεν αλλά ουσιαστική και πληρέστατη εκπαίδευση στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ παράλληλα γινόντουσαν και οι δοκιμαστικές πτήσεις στη Βάση του Μαραθώνα. Το συνολικό κόστος τόσο της απόκτησης των πέντε A900 Altus όσο και της συντήρησης αλλά και εκπαίδευσης του προσωπικού ανήλθε στα 2 εκ ευρώ. Στο κόστος περιλαμβάνονται τα συστήματα βάσης τα οποία θα τοποθετηθούν στα πλοία πάνω από τα οποία θα επιχειρούν τα Altus.
Είναι προφανές πως τα μη επανδρωμένα θα αναλαμβάνουν πλέον αποστολές επιτήρησης που μέχρι σήμερα αναλάμβαναν τα επανδρωμένα Aegean Hawk. Γίνεται λοιπόν αντιληπτό πως και η οικονομία επιτυγχάνεται, μιας και το κόστος πτήσης ενός UAV είναι πολύ μικρότερο από ένα ελικόπτερο, αλλά κυρίως, αποφεύγεται το ρίσκο.