«Βαρύς» έπεσε ο πέλεκυς του Τριμελούς Εφετείου επί Κακουργημάτων Δωδεκανήσου για τους δύο Τούρκους ηλικίας 33 και 42 ετών αντίστοιχα, που φέρονται να είναι ο κυβερνήτης και ο συγκυβερνήτης του σκάφους που βούλιαξε πέρυσι το καλοκαίρι, 38 ναυτικά μίλια νότια της Ρόδου και Νοτιοανατολικά της Καρπάθου, παίρνοντας μαζί του περισσότερους από 50 ανθρώπους.
Από τις έρευνες των αρμοδίων αρχών είχαν εντοπιστεί και διασώθηκαν συνολικά 29 άτομα, ενώ οι πληροφορίες ήθελαν στο σκάφος να επέβαιναν περισσότερα από 80 άτομα.
Χθες στο εδώλιο του Τριμελούς Εφετείου επί Κακουργημάτων Δωδεκανήσου κάθισαν ο 33χρονος και ο 42χρονος κατηγορούμενοι για τέσσερα αδικήματα, και για δύο εκ των οποίων κρίθηκαν ένοχοι.
Συγκεκριμένα, το δικαστήριο επέβαλλε 44 φορές την ποινή της ισόβιας κάθειρξης τόσο στον 33χρονο όσο και στον 42χρονο (μία φορά για κάθε έναν μεταφερόμενο) για το αδίκημα της μεταφοράς από το εξωτερικό στην Ελλάδα πολιτών τρίτων χωρών που δεν είχαν δικαίωμα εισόδου στο ελληνικό έδαφος, πράξη από την οποία μπορούσε να προκύψει κίνδυνος για ανθρώπους και τελικά επήλθε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ατόμων, από κοινού, κατά συρροή, κατ’ επάγγελμα και εκ κερδοσκοπίας, ενώ τους έκρινε ένοχους και για το αδίκημα της πρόκλησης ναυαγίου με ενδεχόμενο δόλο από το οποίο προέκυψε θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων από κοινού, επιβάλλοντας ποινή ισόβιας κάθειρξης και στους δύο Τούρκους διακινητές.
Το δικαστήριο δεν αναγνώρισε κάποιο ελαφρυντικό στους κατηγορούμενους και φυσικά η έφεσή τους δεν έχει αναστέλλουσα δύναμη.
Αξίζει να σημειωθεί πως οι δύο Τούρκοι κατηγορούνταν και για:
Ένταξη σε εγκληματική οργάνωση με στόχο τη διακίνηση και μεταφορά παράτυπων μεταναστών
Παράνομη κατακράτηση κατά συρροή και από κοινού και κατά συρροή αδικήματα για τα οποία το δικαστήριο τους έκρινε αθώους.
Οι δύο Τούρκοι είχαν συλληφθεί από το προσωπικό του Κεντρικού Λιμεναρχείου Ρόδου, ενώ στην ίδια δε υπόθεση φέρονται να εμπλέκονται και άλλα δύο άτομα, ένας Πακιστανός και ένας Αφγανός οι οποίοι διαφεύγουν της σύλληψης.
Όπως είχε ανακοινωθεί από το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος, όλα ξεκίνησαν στις 10 Αυγούστου 2022 περίπου στη μία και μισή τα ξημερώματα οπότε και ενημερώθηκε το Λιμενικό, για σκάφος (α.λ.σ.) που βρισκόταν σε δυσχερή θέση με αλλοδαπούς επιβαίνοντες, στη θαλάσσια περιοχή 38 ναυτικά μίλια νότια της Ρόδου και Νοτιοανατολικά της Καρπάθου και ξεκίνησε επιχείρηση περισυλλογής αυτών από τη θάλασσα.
Από την πρώτη στιγμή ενημερώθηκε και ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Γιάννης Πλακιωτάκης, ο οποίος έδωσε εντολή να κινητοποιηθεί άμεσα κάθε πρόσφορο μέσο για τη διάσωση των αλλοδαπών.
Στην περιοχή έπνεαν ενισχυμένοι άνεμοι έντασης 5-6 μποφόρ και εκεί βρέθηκαν άμεσα δύο (02) ναυαγοσωστικά σκάφη Λ.Σ. - ΕΛ.ΑΚΤ., δύο (02) πλοίο Π.Ν., τρία (03) παραπλέοντα, καθώς και ένα (01) ελικόπτερο Π.Α SUPER PUMA, καθώς και Πλοίο Ανοικτής Θαλάσσης (Π.Α.Θ.) Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.
Την πρώτη ημέρα του συμβάντος (10 Αυγούστου 2022) μέχρι το μεσημέρι είχαν περισυλλεγεί σώα είκοσι εννέα (29) άτομα, ενώ κατά δήλωση των επιβαινόντων επί του ανωτέρω σκάφους επέβαιναν περίπου ογδόντα (80) άτομα.
Σύμφωνα με πληροφορίες και με τα στοιχεία που είχαν στα χέρια τους οι αρμόδιες αρχές, εξετάζονταν όλα τα ενδεχόμενα για το τι είχε συμβεί, ωστόσο υπάρχει και η πιθανότητα, οι άνθρωποι αυτοί που αγνοούνται να βρίσκονταν στις καμπίνες τους σκάφους που βούλιαξε και το οποίο τους παρέσυρε στο βυθό, μαζί του.
Το ελικόπτερο Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας που διέσωσε δύο (02) εκ των είκοσι εννέα (29) διασωθέντων αλλοδαπών, τους μετέφερε στην Κάρπαθο, ενώ το δεξαμενόπλοιο ελληνικής σημαίας που περισυνέλεξε τους υπόλοιπους είκοσι επτά (27) αλλοδαπούς τους μετέφερε και τους αποβίβασε στο λιμάνι Καρδάμαινα της Κω.
Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, οι αλλοδαποί είχαν ξεκινήσει το ταξίδι τους τρεις ημέρες πριν από το ναυάγιο από τα τουρκικά παράλια και συγκεκριμένα από το λιμάνι της Αττάλειας στην Τουρκία, με προορισμό την Ιταλία.
Τους κλείδωσαν στις καμπίνες και πνίγηκαν
Οι έρευνες για τον εντοπισμό και τη διάσωση και άλλων επιβαινόντων στο συγκεκριμένο σκάφος που βούλιαξε, συνεχίστηκαν για αρκετές ημέρες, χωρίς όμως κάποιο θετικό αποτέλεσμα. Επίσης έγινε έρευνα για να διαπιστωθούν τα αίτια του ναυαγίου και να αποδοθούν ευθύνες.
Στο πλαίσιο τους προανάκρισης της υπόθεσης από τους λιμενικούς, λήφθηκαν καταθέσεις από τους διασωθέντες οι οποίοι και αναγνώρισαν τους δύο Τούρκους, ως τους κυβερνήτες του σκάφους. Οι ίδιοι κατέθεσαν επίσης, ότι κατέβαλαν για τη μεταφορά τους στην Ιταλία από τα τουρκικά παράλια το ποσό των 9.000 ευρώ έκαστος, και από τα αυτά τα χρήματα το ποσό των 500 ευρώ οι διακινητές το έδωσαν στις τουρκικές αρχές προκειμένου όπως τους είπαν «να είναι εξασφαλισμένο το ταξίδι τους».
Όταν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού έπαθαν μηχανική βλάβη και δεν μπορούσαν να τη διορθώσουν, ο καπετάνιος έδωσε ένα αριθμό τηλεφώνου σε έναν Αφγανό να μιλήσει με την τουρκική ακτοφυλακή και η τελευταία τους ζήτησε περισσότερα στοιχεία για να πάει να τους βρει.
Στις ίδιες καταθέσεις τους, οι διασωθέντες είπαν πως κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους, το πλήρωμα του σκάφους έθεσε τους επιβάτες σε περιορισμό στους εσωτερικούς χώρους και σε καμπίνες με την απειλή χρήσης βίας και τρομάζοντάς τους, στη συνέχεια τους κλείδωσαν έτσι ώστε να μη γίνουν ορατοί από τις ελληνικές αρχές, ενώ ο καπετάνιος είχε σε κεντρική θέση που όλοι μπορούσαν να δουν, ένα μεγάλο μαχαίρι.