Μετά την σύσκεψη που είχαμε στις 23 Μαρτίου 2015, στο Υπουργείο Τουρισμού, σάς καταθέτουμε υπόμνημα με τις προτάσεις του φορέα μας, προκειμένου να τις εξετάσετε και να δρομολογήσετε ουσιαστικά μέτρα για την οριστική διευθέτηση των θεμάτων που απασχολούν τον κλάδο μας.
Τα κυριότερα προβλήματα δημιουργήθηκαν, εν πολλοίς, από τις πρόσφατες διατάξεις που ψηφίστηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση στο παρά πέντε των εκλογών.
Οι βασικοί άξονες των προτάσεών μας συνοψίζονται ως εξής:
1. Μητρώο Διακριτικών Τίτλων
Μέχρι πρότινος, οι επιχειρήσεις ενοικ/νων δωματίων αδειοδοτούνταν από τον ΕΟΤ χωρίς να προβλέπεται η υποχρεωτική κατοχύρωση του διακριτικού τους τίτλου.
Η εξελικτική πορεία όμως και ο εκσυγχρονισμός των επιχειρήσεών μας, σε συνάρτηση με τις εισηγήσεις του φορέα μας, οδήγησαν το 2012 στην ψήφιση του Ν.4070, με τον οποίο ο ΕΟΤ ορίστηκε ως το αρμόδιο όργανο για την τήρηση μητρώου διακριτικών τίτλων των επιχειρήσεων ενοικ/νων δωματίων.
Σε διάστημα ενός έτους και δαπανώντας αξιόλογα ποσά, ο ΕΟΤ διαμόρφωσε τις κατάλληλες προϋποθέσεις στο πληροφοριακό του σύστημα, προκειμένου να αλλάξει τη διαδικασία της ηλεκτρονικής έκδοσης αδειών. Με τις αλλαγές αυτές, κατέστη πλέον δυνατή η αναγραφή των διακριτικών τίτλων στα Ειδικά Σήματα Λειτουργίας των επιχειρήσεών μας.
Με την υπ’ αρ. 2295/ 18.3.2014 επιστολή, που απηύθυνε η Σ.Ε.Ε.Δ.Δ.Ε. στον Γ. Γραμματέα του ΕΟΤ κ. Λειβαδά, επισημάναμε την πρόθεσή μας για την επίσπευση της διαδικασίας έγκρισης των διακριτικών τίτλων, αφού ο φορέας μας, λόγω της ηλεκτρονικής έκδοσης θεωρημένων τιμοκαταλόγων, έχει στην κατοχή του ένα άτυπο οργανωμένο αρχείο διακριτικών τίτλων/ονομασιών όλων των καταλυμάτων της Ελλάδας.
Για τη διευκόλυνση, λοιπόν, όλων και δεδομένης της τεχνογνωσίας που υπήρχε εκ μέρους μας, ζητήσαμε να αναλάβουμε την διαδικασία έγκρισης των Διακριτικών Τίτλων των μελών μας, τα οποία, εν συνεχεία, θα απευθύνονταν στον ΕΟΤ για να προμηθευτούν την σχετική κατοχύρωση.
Παρά το αίτημά μας, η προηγούμενη κυβέρνηση, μεταβίβασε αντ’ αυτού την αρμοδιότητα τήρησης διακριτικών τίτλων από τον ΕΟΤ στο Ξ.Ε.Ε., με απόφαση που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 14Β / 12.01.2015.
Το κόστος που προκύπτει για την υπηρεσία αυτή, ανέρχεται στα 457,20 Ευρώ,
(ήτοι €307,20 για την έγκριση της ονομασίας της επιχείρησης
συν €150 Ευρώ για την κατοχύρωσή της).
Αντιλαμβάνεστε κυρία Υπουργέ, ότι καλούμαστε να καταβάλουμε ένα ποσό, το οποίο:
• αφενός έχει ήδη καταβληθεί από το ελληνικό δημόσιο, όταν αυτό χρηματοδότησε τον ΕΟΤ για να εφοδιαστεί με το ανάλογο λογισμικό
• αφετέρου επιβαρύνει δυσανάλογα τον μικρομεσαίο επιχειρηματία των δύο, τριών ή και πέντε δωματίων, αφού επί της ουσίας, το μέτρο αυτό εξισώνει την εισφοροδοτική ικανότητα του «μικρού» με αυτήν ενός «μεγάλου»
Με το μέτρο αυτό η πολιτεία διαπράττει εις βάρος του μικρομεσαίου επιχειρηματία κατάφωρη αδικία που οφείλει να την επανορθώσει.
2. Έκδοση Πιστοποιητικού Κατάταξης από το Ξ.Ε.Ε.
Η αξιολόγηση και κατά συνέπεια η κατάταξη ενός καταλύματος στο σύστημα κλειδιών, ήταν έως τώρα απόρροια της υπεύθυνης δήλωσης του μηχανικού, ο οποίος συμπλήρωνε τον πίνακα μοριοδότησης του ΕΟΤ, ανάλογα με τα κριτήρια που πληρούνταν.
Να σημειώσουμε ότι, επί κυβερνήσεως Καραμανλή, δαπανήθηκαν δώδεκα εκατομμύρια Ευρώ, προκειμένου ο ΕΟΤ να πραγματοποιήσει τις σχετικές αυτοψίες στα ξενοδοχεία και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια της χώρας και να επικυρώσει την κατάταξή τους.
Το έργο αυτό όμως, δυστυχώς, δεν υλοποιήθηκε ποτέ.
Για την υλοποίηση, λοιπόν, αυτού του ήδη πληρωμένου – αλλά μη εκτελεσμένου – έργου, εκδόθηκε πρόσφατα υπουργική απόφαση (ΦΕΚ 14Β / 12.01.2015), η οποία τροποποιήθηκε με το ΦΕΚ 69Β / 16.01.2015, στην οποία προβλέπεται ότι :
• τα σήματα λειτουργίας ΕΕΔΔ που έχουν εκδοθεί βάσει του προϊσχύσαντος συστήματος κατάταξης, παύουν να ισχύουν την 31.12.2017
• μέχρι την ανωτέρω ημερομηνία οι επιχειρήσεις ενοικ/νων δωματίων οφείλουν να αξιολογηθούν εκ νέου, αυτή τη φορά από το Ξ.Ε.Ε. –έναντι καταβολής παραβόλου ύψους €40
• πλέον του παραβόλου υπέρ του Ξ.Ε.Ε., θα καταβάλουν και αμοιβή στον διαπιστευμένο φορέα που θα συντάξει την τεχνική έκθεση με τα βαθμολογούμενα κριτήρια
• το πιστοποιητικό κατάταξης που θα εκδίδεται από το Ξ.Ε.Ε. θα έχει πενταετή διάρκεια, με την υποχρέωση να ανανεώνεται – επ’ αμοιβή – πριν τη λήξη του
Τη στιγμή που οι επιχειρήσεις του κλάδου μας απαρτίζονται, στην πλειονότητά τους, από μονάδες δυναμικότητας 1-7 δωματίων, με μέση περίοδο λειτουργίας τούς 3 μήνες, είναι ακατάληπτο το πώς θεσπίζονται τέτοια μέτρα.
Προφανώς, η χρέωση των διαπιστευμένων φορέων προς τον επιχειρηματία, για τη σύνταξη της τεχνικής έκθεσης, θα είναι ανάλογη της προσβασιμότητας προς το κατάλυμα, που εγείρει το ερώτημα : πώς θα ανταπεξέλθει σε αυτά τα βάρη μια επιχείρηση μικρού μεγέθους που εδρεύει σε παραμεθόριο περιοχή, είτε νησιωτική ή ορεινή;
Είναι επίσης προφανές, ότι το βάρος ενός πληρωμένου, αλλά μη υλοποιημένου, έργου μετακυλίεται στον ιδιώτη επιχειρηματία.
Συνεπώς, δηλώνουμε κάθετα αντίθετοι στην υποχρέωση επανακαταβολής οποιουδήποτε ποσού, που σκοπό έχει την αναιτιολόγητη και αυθαίρετη επανακατάταξή μας στο σύστημα κλειδιών και μάλιστα πενταετούς διάρκειας.
3. Υποχρεωτική απεντόμωση
Κατά την πρόσφατη σύσκεψη που είχαμε, επισημάνθηκε από τη σύμβουλό σας κα Χονδροματίδου, η ανάγκη για πιο ενδελεχή καθαριότητα και ειδικότερα για απεντόμωση των καταλυμάτων του κλάδου μας.
Επ’ αυτού, θέλουμε να δηλώσουμε ότι τασσόμαστε, κατ’ αρχάς, υπέρ της υποχρέωσης τήρησης όλων των κανόνων που διασφαλίζουν ένα καθαρό περιβάλλον για τους επισκέπτες. Εξάλλου, στην πλειοψηφία τους, οι επιχειρηματίες ενοικ/νων δωματίων μεριμνούν κάθε χρόνο οι ίδιοι για το αυτονόητο, κάνοντας τις απαραίτητες ενέργειες για την απεντόμωση του περιβάλλοντος χώρου των καταλυμάτων τους.
Ενίοτε υπάρχουν και εξαιρέσεις, όπως συμβαίνει σε κάθε κλάδο, αφού κάποιοι αμελείς επιχειρηματίες δεν φροντίζουν για την τήρηση των κανόνων.
Η ένστασή μας έγκειται στους όρους της απόφασης του ΦΕΚ 69Β / 16.01.2015, η οποία καθιστά μεταξύ άλλων υποχρεωτική την ετήσια απεντόμωση των καταλυμάτων μας από «εξειδικευμένες/πιστοποιημένες ιδιωτικές εταιρείες».
Η παρέμβαση της πολιτείας στην επιλογή εταιρείας απεντόμωσης συνεπάγεται ένα πρόσθετο οικονομικό βάρος, το οποίο θα αυξήσει κατά πολύ το κόστος λειτουργίας μιας μικρής επιχείρησης. Μοναδικός κερδισμένος θα είναι η ιδιωτική εταιρεία που θα ωφεληθεί οικονομικά από την εφαρμογή αυτού του μέτρου.
Πρέπει να λάβετε υπόψη σας, ότι πολλά από τα μέλη μας είναι μικροί επιχειρηματίες που εδρεύουν σε μικρά νησιά (Λειψούς, Αγαθονήσι, Τήλο, Κάσο, Χάλκη κλπ).
Αναπόφευκτα, η οικονομική επιβάρυνση που θα έχουν δεν θα είναι διόλου ευκαταφρόνητη, αφού οι εταιρείες αυτές θα μεταβαίνουν σε κάθε περιοχή της χώρας, κατά περίπτωση, χρεώνοντας τις «εκτός έδρας» υπηρεσίες τους αδρά.
Θεωρούμε ότι το μέτρο αυτό έχει καθαρά και μόνο εισπρακτικό χαρακτήρα έμμεσου φόρου.
Το σπουδαιότερο όμως είναι ότι το επιθυμητό αποτέλεσμα, δηλαδή η τήρηση των κανόνων υγιεινής, επιτυγχάνεται στο ακέραιο με πολύ μικρότερο κόστος, από τον ίδιο τον επιχειρηματία.
Επιπλέον, με τους ελέγχους που προτείνουμε να διενεργούνται, θα μπορούν οι αρμόδιες υπηρεσίες να επιβάλλουν κυρώσεις σε όσους επιχειρηματίες δεν τηρούν τα προβλεπόμενα.
4. Μελέτη Πρότυπης Περιβαλλοντικής Δέσμευσης-Ν.4014/11 & Ν.4276/2014
Θεωρούμε απαράδεκτη και οικονομικά δυσβάσταχτη την επιβολή κατάθεσης μελέτης «Πρότυπης Περιβαλλοντικής Δέσμευσης» σε επιχειρήσεις με δυναμικότητα άνω των 20 κλινών εκτός περιοχών natura 2000 και άνω των 10 κλινών σε περιοχές εντός natura 2000, εφόσον πρόκειται για κτήρια με νόμιμες άδειες από την πολεοδομία.
Ορθώς ο νομοθέτης εξαιρούσε, μέχρι πρότινος, τις μικρές επιχειρήσεις από αυτή την διάταξη.
Τέλος, δεν θα παραλείψουμε να αναφερθούμε και στην πρόταση που διατυπώσατε η ίδια, κατά τη συνάντησή μας, η οποία αφορά στην ανάγκη πλέον για έλεγχο των καταλυμάτων, όσο αφορά την κατάσταση του εξοπλισμού δωματίου (έπιπλα, ιματισμό κτλ), αλλά και την συντήρηση και αισθητική του περιβάλλοντος χώρου.
Ο ελεγκτικός μηχανισμός που προτείνουμε θα μπορεί, και σε αυτή την περίπτωση, να επιβάλλει κυρώσεις στον επιχειρηματία που δεν θα μεριμνά για τη διατήρηση των ποιοτικών προδιαγραφών, τόσο στους εσωτερικούς, όσο και στους εξωτερικούς χώρους του καταλύματος.
Πιστεύουμε, επίσης, ότι η επιπλέον βαθμολόγηση των επιχειρήσεων που διαθέτουν ποιοτικές υποδομές, έναντι των πιο συμβατικών, είναι κάτι που θα βοηθήσει στη γενικότερη αναπτυξιακή πορεία του κλάδου.
Για το σκοπό αυτό, προτείνουμε να εργαστούμε από κοινού και να συνδιαμορφώσουμε ένα καλύτερο πλαίσιο μοριοδότησης των επιχειρήσεών μας.
Συνοψίζοντας, κυρία Υπουργέ, θέλουμε να τονίσουμε ότι η συνεισφορά του κλάδου μας στην ενδυνάμωση της τοπικής οικονομίας, αλλά και στη συγκράτηση του μόνιμου πληθυσμού στις παραμεθόριες περιοχές, δεν αρκεί μόνο να χαρακτηριστεί ως επαινετή.
Πρέπει να βρεθούν παράλληλα και τρόποι που θα ενισχύσουν τον δείκτη βιωσιμότητάς αυτών των επιχειρήσεων.
Όμως, οι τελευταίες νομοθετικές παρεμβάσεις κάθε άλλο παρά αποφόρτιζαν τον ήδη επιβαρυμένο από την οικονομική κρίση κλάδο μας.
Με στόχο την αποδυνάμωση του ΕΟΤ, θεσπίστηκε μια σειρά μέτρων που μεταβίβασαν αρμοδιότητες από τον ΕΟΤ προς το Ξ.Ε.Ε. και τον ΣΕΤΕ.
Θεωρούμε ότι θα συμφωνήσετε μαζί μας στο γεγονός, ότι οι ατυχείς αυτές μεταρρυθμίσεις συνεπάγονται πρόσθετα βάρη για τον μικρομεσαίο επιχειρηματία.
Εξίσου ατυχές, είναι και το γεγονός, ότι η ένταξη των επιχειρήσεών μας στο Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος έγινε με όρους μονομερούς απόφασης, χωρίς δηλαδή να ληφθούν υπόψη οι δικές μας προτάσεις επί του θέματος.
Βλέπουμε ότι οι ίδιες οι ανάγκες της αγοράς, επιβάλλουν τώρα, περισσότερο από ποτέ, την ανάγκη δημιουργίας ενός Τουριστικού Επιμελητηρίου, στο οποίο θα πρέπει να υπάρχει ισότιμη εκπροσώπηση όλων των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του τουρισμού.
Με χαρά και ελπίδα, λοιπόν, δεχόμαστε τις δηλώσεις σας, στο πρόσφατο συνέδριο τής Σ.Ε.Ε.Δ.Δ.Ε., ότι θα στηρίξετε τις μικρές επιχειρήσεις του τουρισμού και θα τους δώσετε νέα εργαλεία για την αναπτυξιακή τους πορεία.
Θέλουμε να πιστεύουμε ότι θα προσανατολιστείτε στην εφαρμογή μιας πολιτικής που θα αναγνωρίζει και θα προωθεί την ισοτιμία όλων των επιχειρήσεων στον τουριστικό κλάδο.
Με γνώμονα την προώθηση μιας επιχειρηματικότητας, στην οποία θέση θα έχουμε όλοι, μικροί και μεγάλοι, ζητούμε να εξετάσετε τις προτάσεις μας και να προβείτε στις δέουσες ενέργειες.
Με τιμή,
Εκ του ΔΣ
Ο πρόεδρος
Τοκούζης Παναγιώτης