Noμοθετική ρύθμιση, που θα προβλέπει τη διαγραφή των οφειλών από Δημοτικό Φόρο Δωδεκανήσου (αρθ.60 ν. 2214/1994) που έχουν βεβαιωθεί και δεν έχουν εισπραχθεί, αιτείται από το Υπουργείο Εσωτερικών, η Περιφερειακή Ενωση Δήμων Νοτίου Αιγαίου.
Η απόφαση αυτή ελήφθη ομόφωνα από το διοικητικό συμβούλιο της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου και το πρακτικό της συνεδρίασης θα αποσταλεί αρμοδίως στο Υπουργείο Εσωτερικών για τις δικές του ενέργειες.
Μετά τον θόρυβο, που προκλήθηκε και τις αντιδράσεις του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου και του Εμπορικού Συλλόγου, για την πρακτική των Δήμων να δεσμεύουν τα ΑΦΜ επιτηδευματιών για οφειλές σε δημοτικό φόρο παρελθόντων ετών, η καθαρογραφή του πρακτικού της συνεδρίασης της 2ας Δεκεμβρίου 2015, επισπεύστηκε.
Πιο συγκεκριμένα το πρακτικό επεξεργάστηκαν δύο νομικοί σύμβουλοι και ο ίδιος ο δήμαρχος Ρόδου κ. Φ. Χατζηδιάκος και όπως έγινε γνωστό, χθες, επρόκειτο να διαβιβαστεί από την ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου, στο Υπουργείο Εσωτερικών.
Η συζήτηση προκλήθηκε όταν ο δήμαρχος Καλύμνου κ. Ιωάννης Γαλουζής, έθεσε υπόψιν των μελών για ενημέρωσή τους, έγγραφο που απέστειλε την 1η Δεκεμβρίου 2015, προς τον υπουργό και το γενικό γραμματέα του Υπουργείου Εσωτερικών.
Ο δήμαρχος Καλύμνου, καταλήγει στο πολυσέλιδο έγγραφό του προς το Υπουργείο ως εξής:
«Αντιμετωπίζοντας καθημερινά ένα τόσο έντονο πρόβλημα στην είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών που αφορούν κυρίως τον Δημοτικό Φόρο Δωδεκανήσου, προτείνουμε ως μόνη δυνατή λύση για την αποφόρτιση από το βάρος των οφειλών που φέρουν οι συνδημότες ελεύθεροι επαγγελματίες και επιχειρηματίες του δήμου μας, την πρόβλεψη μιας ευνοϊκής ρύθμισης πέραν της πάγιας του Ν. 4152//2013 που ισχύει σήμερα.
Ήτοι, μια ρύθμιση όπως η προγενέστερη του άρθρου 51 του Ν. 4257/2014, η οποία διέγραφε πρόστιμα και προσαυξήσεις ανάλογα με τον τρόπο καταβολής των οφειλών και τον αριθμό των δόσεων, θα ήταν η ιδανικότερη σύμφωνα και με τα αιτήματα και τις παρακλήσεις των οφειλετών μας οι οποίοι διατίθενται να πληρώσουν ακόμα και με εφάπαξ καταβολή του οφειλόμενου ποσού τους φτάνει να τους απαλλάξουμε από το βάρος των οφειλών τους και των μέτρων είσπραξης που παίρνουμε σύμφωνα με τον ΚΕΔΕ, όπως η δέσμευση των ΑΦΠ του και οι κατασχέσεις.
Επιπλέον, ιδιαίτερα βοηθητική ως προς την κατεύθυνση αυτή της καταβολής και είσπραξης των οφειλών, θα είναι η πρόβλεψη για την ύπαρξη δυνατότητας ρύθμισης δόσεων, που να διευκολύνουν τους πολίτες.
Και τέλος, θεωρούμε ότι η περιοχή μας και το νησί της Καλύμνου με τα τόσα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, που το συνθέτουν και τα οποία προκύπτουν από το νησιωτικό του χαρακτήρα, θα πρέπει να τύχει κάποιας ξεχωριστής και ευνοϊκότερης μεταχείρισης, σύμφωνα με το άρθρο 101 του Συντάγματος, όπου – όπως ασφαλώς γνωρίζετε – αναφέρεται ρητά ότι ‘’Ο κοινός νομοθέτης και η διοίκηση, όταν δρουν κανονιστικά, υποχρεούνται να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών και ορεινών περιοχών, μεριμνώντας για την ανάπτυξή τους’’.
Έχουμε απόλυτη συναίσθηση των δυσχερειών, που αντιμετωπίζει η χώρα μας στην παρούσα φάση. Πιστεύουμε ωστόσο, ότι μέσα στη γενικότερη προσπάθεια ανάσχεσης αλλά και αντιστροφής αυτού του αρνητικού κλίματος, το κλειδί βρίσκεται – σε μεγάλο βαθμό – στην ενίσχυση και όχι την κατάργηση των κινήτρων ανάπτυξης της περιφέρειας, τα οποία βασίζονται και λαμβάνουν υπ΄ όψιν – επί της ουσίας – το ιδιαίτερο κοινωνικό – οικονομικό προφίλ της. Πιστεύοντας στη θετική σας ανταπόκριση.»
Ο νομικός σύμβουλος της ΠΕΔ κ. Νίκος Πέρος, αφού αναφέρθηκε στο ιστορικό της υπόθεσης, εισηγήθηκε στην ίδια συνεδρίαση τα εξής:
«Μετά και την τυπική κατάργηση του δημοτικού φόρου Δωδεκανήσου με την παραπάνω διάταξη του άρθρου 2 του ν. 4336/2015 ανακύπτει το μείζον θέμα της διαγραφής ή μη των ταμειακώς βεβαιωθέντων και μη εισπραχθέντων ποσών ΔΗΦΟΔΩ και ειδικότερα το θέμα της επιδίωξης ή μη της είσπραξης των ποσών αυτών.
Το ζήτημα αυτό θα μπορούσε ασφαλώς να είχε ρυθμιστεί νομοθετικά με τον ίδιο τρόπο που ρυθμίστηκε και το ζήτημα των καταβληθέντων ποσών ΔΗΦΟΔΩ που με την διάταξη του άρθρου 2 παρ. 9 της υποπαραγράφου Δ.12 ν. 4336/2015 ορίστηκε, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, ότι «ποσά καταβληθέντα δεν αναζητούνται».
Ο νομοθετικός σκοπός της παραπάνω ρύθμισης, δηλαδή η αποτροπή της αναζήτησης των ήδη καταβληθέντων ποσών ΔΗΦΟΔΩ ώστε να μη δημιουργηθεί δημοσιονομικό πρόβλημα στους ΟΤΑ, οδηγεί στο συμπέρασμα ότι, ενόψει και του χαρακτήρα των προαναφερθεισών αποφάσεων του ΣτΕ ως αναγνωριστικών και όχι ως διαπλαστικών αποφάσεων, ο νομοθέτης θεωρεί δεδομένο ότι τα ποσά ΔΗΦΟΔΩ είναι παράνομα αφού στηρίζονται σε αντισυνταγματική διάταξη νόμου.
Με το δεδομένο αυτό η επιδίωξη της είσπραξης των ποσών αυτών, ήτοι των ταμειακώς βεβαιωθέντων και μη εισπραχθέντων ποσών, μπορεί να αποκρουστεί από τους οφειλέτες με την άσκηση ανακοπής κατά του τίτλου (ταμειακής βεβαίωσης) στις περιπτώσεις που οι ΟΤΑ θα επέσπευδαν διοικητική εκτέλεση κατά των οφειλετών τους. Ανεξάρτητα από αυτό η διατήρηση της παραπάνω ταμειακής βεβαίωσης και η παράλειψη των ΟΤΑ να ανακαλέσουν τις πράξεις αυτές συνιστούν παράλειψη οφειλόμενης νόμιμης ενέργειας, προσβλητής με αίτηση ακύρωσης στο ΣτΕ σύμφωνα με το άρθρο 45 παρ. 4 του π.δ. 18/1989.
Εξάλλου το ζήτημα της διαγραφής χρεών ρυθμίζεται για τους δήμους από το άρθρο 174 ΔΚΚ (ν. 3463/2006) όπου αναφέρονται περιορίστηκα οι περιπτώσεις που το δημοτικό συμβούλιο μπορεί να διαγράψει χρέη ιδιωτών προς τους δήμους. Στις περιπτώσεις αυτές δεν αναγράφεται και η περίπτωση εκείνη που το χρέος βεβαιώθηκε υπέρ του δήμου με βάση διάταξη νόμου που κρίθηκε εκ των υστέρων αντισυνταγματική όπως στην προκειμένη περίπτωση.
Κατά συνέπεια ελλείπει σχετική διάταξη νόμου που υποχρεώνει το δήμο να διαγράψει από τα βιβλία του (βεβαιωτικούς καταλόγους) με τη διαδικασία του άρθρου 174 ΔΚΚ (ν.3463/2006) βεβαιωμένες οφειλές που είναι παράνομες όπως στην προκειμένη περίπτωση.
Οι ΟΤΑ βεβαίως στο πλαίσιο της χρηστής διοίκησης και της υποχρέωσης σεβασμού στη δικαιοδοτική κρίση του ΣτΕ επί ανακυπτουσών υποθέσεων με όμοιο νομικό ζήτημα, οφείλουν να απέχουν από ενέργειες που είναι πρόδηλα παράνομες.
Επιπροσθέτως οι αρμόδιες ταμειακές υπηρεσίες των δήμων αλλά και το ίδιο το δημοτικό συμβούλιο αδυνατούν στην πράξη λόγω του κινδύνου καταλογισμού από το Ελεγκτικό Συνέδριο να αναλάβουν την ευθύνη μη είσπραξης των χρεών αυτών, όταν μάλιστα δεν υπάρχει διάταξη νόμου που να ρυθμίζει ρητά το ζήτημα αυτό.
Με βάση όλα τα παραπάνω θα πρέπει, για να αρθεί οποιαδήποτε αμφισβήτηση, να ρυθμιστεί το ζήτημα αυτό με σχετική διάταξη νόμου».
Ακολούθως το διοικητικό συμβούλιο της ΠΕΔ αφού άκουσε την προφορική εισήγηση του κου προέδρου, του δημάρχου Καλύμνου κου Ιωάννη Γαλουζή και του νομικού συμβούλου της ΠΕΔ κου Νίκου Πέρου έλαβε υπόψη το Π.Δ. 75/2011, και μετά από διαλογική συζήτηση, αποφάσισε ομόφωνα, τα εξής:
-Θα πρέπει με πρωτοβουλία του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης να γίνει νομοθετική ρύθμιση που να προβλέπει τη διαγραφή των οφειλών από Δημοτικό Φόρο Δωδεκανήσου (αρθ.60 ν. 2214/199 ) που έχουν βεβαιωθεί και δεν έχουν εισπραχθεί.
-Εξουσιοδοτεί τον κο πρόεδρο για την υπογραφή κάθε σχετικού εγγράφου».
dimokratiki.gr