Οι πολυδαίδαλες δομές του κρατικού μηχανισμού σε συνδυασμό με τη Λερναία Υδρα της γραφειοκρατίας που βασιλεύει στον δημόσιο τομέα μπορούν να οδηγήσουν σε καθυστέρηση έως και τεσσάρων ετών επιστροφές ποσών στο Δημόσιο
ύψους δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ που αφορούν κρατικές επιδοτήσεις οι οποίες αποδεδειγμένα δαπανήθηκαν παράνομα για άλλο σκοπό από αυτόν για τον οποίον είχαν εγκριθεί.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα εταιρείας στην Κω η οποία αξιοποίησε κρατικές επιδοτήσεις ύψους 12,7 εκατ. ευρώ προκειμένου να λειτουργήσει ξενοδοχειακή μονάδα στο νησί. Υστερα από έρευνα του ΣΔΟΕ που πραγματοποιήθηκε το 2012 διαπιστώθηκε ότι υπήρχαν εικονικά τιμολόγια που ξεπερνούσαν τα 9 εκατ. ευρώ και ξεκίνησε η διαδικασία για την επιστροφή των κονδυλίων στα κρατικά ταμεία.
Επειτα από τεράστιες δυσκολίες, γραφειοκρατικά εμπόδια και πιέσεις των υπηρεσιών του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης που παρακολουθούσε την πορεία των διαδικασιών, τελικώς υπογράφηκε η απόφαση ανάκλησης της επιχορήγησης από τον υπουργό Οικονομίας Γ. Σταθάκη στις 30 Οκτωβρίου 2015, τρία χρόνια μετά την έκθεση του ΣΔΟΕ για τα εικονικά φορολογικά στοιχεία.
Η ιστορία ξεκινάει από το 2007, που ο τότε υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών ενέκρινε την υπαγωγή στον επενδυτικό νόμο εταιρείας για την ίδρυση ξενοδοχειακής μονάδας 5 αστέρων και δυναμικότητας 180 δωματίων στον Αγιο Φωκά της επαρχίας Κω στα Δωδεκάνησα.
.
Το ύψος της επένδυσης ήταν 24,7 εκατ. ευρώ εκ των οποίων η κρατική επιχορήγηση ήταν 12,3 εκατ. ευρώ, το 50% της συνολικής επένδυσης, από κρατικά κονδύλια του επενδυτικού νόμου.
Στις αρχές του 2010, τρία χρόνια αργότερα, διαπιστώθηκε η ολοκλήρωση του έργου με το συνολικό ποσό της επένδυσης να ξεπερνά τον αρχικό προϋπολογισμό και να φτάνει στα 25,4 εκατ. ευρώ, ενώ το ποσό της επιδότησης που αντιστοιχεί στο 50% της συνολικής δαπάνης έφτασε στα 12,7 εκατ. ευρώ, περίπου 200.000 ευρώ περισσότερα από τον αρχικό προϋπολογισμό.
Κοινοποιήσεις
Δύο χρόνια αργότερα, τον Μάρτιο του 2012, το ΣΔΟΕ πραγματοποιεί φορολογικό και οικονομικό έλεγχο στην εταιρεία και διαπιστώνει εικονικά τιμολόγια ύψους 9,2 εκατ. ευρώ. Με την έκθεση του ΣΔΟΕ ξεκινάει η διαδικασία επιβολής κυρώσεων στην εταιρεία η οποία προβλέπει την επιστροφή του συνόλου της επιχορήγησης ύψους 12,7 εκατ. ευρώ συν τους τόκους που υπολογίζονται με την πάροδο του χρόνου.
Παράλληλα ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης ενημερώνεται για την υπόθεση και με επιστολές προς τις αρμόδιες οικονομικές αρχές αλλά και στο υπουργείο Ανάπτυξης πιέζει για την επιβολή κυρώσεων στην εταιρεία και την επιστροφή των ποσών της επιδότησης στα κρατικά ταμεία.
Οι εκθέσεις του ΣΔΟΕ κοινοποιούνται στο υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, στη Γενική Γραμματεία Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων, η οποία συντάσσει εισηγητικό σημείωμα προς την αρμόδια Κεντρική Γνωμοδοτική Επιτροπή για τη συνολική επιστροφή της κρατικής χρηματοδότησης από την εταιρεία.
Στη συνεδρίαση της Κεντρικής Γνωμοδοτικής Επιτροπής του υπουργείου μια νέα απόφαση ανατρέπει όλες τις ενέργειες που είχαν γίνει μέχρι εκείνη τη στιγμή από τις υπηρεσίες. Με ομόφωνη απόφαση της επιτροπής αναβλήθηκε η εξέταση του θέματος λόγω της επικείμενης κατάθεσης νομοσχεδίου στη Βουλή για τη «Διαμόρφωση φιλικού αναπτυξιακού περιβάλλοντος για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις και άλλες διατάξεις» στο οποίο θα περιλαμβανόταν σχετική ρύθμιση για την εξέταση αντίστοιχων θεμάτων. Οι καθυστερήσεις συνεχίζονταν, αλλά οι υπηρεσίες του Γενικού Επιθεωρητή συνέχισαν την πίεση με την αποστολή εγγράφων προς το υπουργείο ζητώντας να διασφαλιστεί το δημόσιο συμφέρον.
Με επείγοντα έγγραφα από το 2013 μέχρι και πρόσφατα οι υπηρεσίες του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης ζητούσαν ενημέρωση από το υπουργείο Ανάπτυξης και Οικονομίας αλλά και από τις υπηρεσίες των αρμοδίων οικονομικών ελεγκτικών μηχανισμών για τις ενέργειες των αρμοδίων υπαλλήλων με στόχο την επιστροφή των χρημάτων από την εταιρεία.
«Παρακαλούμε άμεσα να μας ενημερώσετε αν επιστράφηκε η καταβληθείσα επιχορήγηση ύψους 12,7 εκατ. ευρώ από την εταιρεία η οποία εκκρεμούσε από το 2011 και σε αρνητική περίπτωση τις ενέργειές σας για τη διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου», αναφέρει σε μία από τις επιστολές προς το υπουργείο Οικονομίας ο Λέανδρος Ρακιντζής, τον Φεβρουάριο του 2015.
Πέρασαν άλλα δύο χρόνια γραφειοκρατικών διαδικασιών έως ότου να φτάσει η υπόθεση στον υπουργό Οικονομίας Γ. Σταθάκη και να υπογραφεί η απόφαση ανάκλησης της επιχορήγησης.
Στην απόφασή του με ημερομηνία 30 Νοεμβρίου 2015, ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Γ. Σταθάκης αναφέρει ότι έπειτα από έλεγχο της Περιφερειακής Διεύθυνσης Νοτίου Αιγαίου στην εταιρεία που κατασκεύασε και λειτουργούσε το ξενοδοχείο στην Κω διαπιστώθηκαν 54 εικονικά τιμολόγια ύψους 9 εκατ. ευρώ καθώς και τρία εικονικά φορολογικά στοιχεία ύψους 214.799 ευρώ.
Στα 14,7 εκατ. το χρέος
Με το σκεπτικό ότι το ποσό της επένδυσης που προήλθε από αμιγώς εθνικούς πόρους ξεπερνούσε το 25%, όπως προβλέπει ο νόμος, και έφτασε το 36,51%, ο υπουργός Οικονομίας βεβαίωσε το χρέος της εταιρείας προς το Δημόσιο το οποίο ανέρχεται πλέον στα 14.709.633,27 ευρώ καθώς υπολογίστηκαν και οι τόκοι που αντιστοιχούν σε 2 εκατ. ευρώ.
Νίκος Β. Τσίτσας
ΚΟΝΔΥΛΙΑ ΕΣΠΑ
Ο έλεγχος εντόπισε παρατυπίες ξενοδόχων
Εντατικοί είναι οι έλεγχοι πρόληψης αλλά και πάταξης της απάτης με κοινοτικά κονδύλια του ΕΣΠΑ από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομίας και τις διαχειριστικές αρχές των προγραμμάτων.
Αποτέλεσμα αυτών των ερευνών είναι, σύμφωνα με πληροφορίες του «Εθνους της Κυριακής», το περασμένο καλοκαίρι να εντοπιστούν τουλάχιστον 10 περιπτώσεις ιδιοκτητών μικρών ξενοδοχείων, οι οποίοι, αν και επιδοτήθηκαν για την επέκταση των μονάδων τους καθώς και για προσλήψεις συγκεκριμένου αριθμού εργαζομένων, εντούτοις οι επιτόπιοι έλεγχοι διαπίστωσαν πως οι απασχολούμενοι ήταν λιγότεροι σε σχέση με το ύψος της ενίσχυσης που έλαβαν.
Η ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας έκανε αμέσως απαιτητά τα ποσά αυτά, τα οποία ανέρχονται σε κάποιες δεκάδες χιλιάδες ευρώ.
Οι έλεγχοι επίσης ανέδειξαν και περιπτώσεις μαύρης, αδήλωτης εργασίας. Επιπλέον, στον υφυπουργό Οικονομίας αρμόδιο για το ΕΣΠΑ Αλέξη Χαρίτση έγιναν αντιληπτές και περιπτώσεις κατά τις οποίες αν και στο παρελθόν είχαν εντοπιστεί παραβάσεις από δικαιούχους προγραμμάτων, δηλαδή εισέπραξαν κοινοτικά κονδύλια για έργα που δεν εκτέλεσαν, εντούτοις τα χρήματα αυτά δεν ζητήθηκαν να επιστραφούν.
Ο κ. Χαρίτσης σε συνεννόηση με τον υπουργό Γιώργο Σταθάκη αμέσως προχώρησαν στις απαραίτητες ενέργειες για να γυρίσουν πίσω τα χρήματα. Με δηλώσεις του στο «Εθνος της Κυριακής» ο κ. Χαρίτσης τονίζει ότι «οι έλεγχοι εντατικοποιούνται και προχωρούμε και στην ενίσχυση των κλιμακίων ώστε να αντιμετωπίζονται παραβάσεις κατασπατάλησης δημοσίου χρήματος. Ποσά τα οποία είναι απαραίτητα για την ελληνική οικονομία. Επίσης, οι έλεγχοι έχουν και ως στόχο την εμπέδωση της δικαιοσύνης. Δεν μπορεί κάποιοι να λειτουργούν σε βάρος επενδυτών που είναι νόμιμοι και αξιοποιούν τα κοινοτικά κονδύλια χωρίς καμία παρατυπία».
Τριπλό τσεκάρισμα
Σημειώνεται ότι το νομοθετικό πλαίσιο για τη διαχείριση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ και των συγχρηματοδοτούμενων έργων, λειτουργεί με πολλές δικλίδες ασφαλείας. Οι έλεγχοι γίνονται και με την υποβολή της αίτησης των ενδιαφερόμενων για συμμετοχή σε κοινοτικές δράσεις και κατά τη διάρκεια της εκταμίευσης των πρώτων κονδυλίων στους δικαιούχους αλλά και μετά το τέλος της εκτέλεσης των έργων.
Εξάλλου, την περασμένη εβδομάδα έγινε γνωστό ότι το υπουργείο Οικονομίας ύστερα από εντατικές προσπάθειες κατάφερε να ολοκληρώσει εγκαίρως όλες τις απαραίτητες διαδικασίες ώστε η Ελλάδα να είναι πλέον η μοναδική χώρα-μέλος της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΕΕ), ανάμεσα στα 28 κράτη-μέλη, η οποία έχει ολοκληρώσει το Σύστημα Διαχείρισης & Ελέγχου για το σύνολο των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2014-2020.
ΕΘΝΟΣ