Η ιδέα γεννήθηκε πριν από σχεδόν δεκαετίες στην Ισλανδία και ήταν να βρεθεί ένας τρόπος για να προστατευτούν οι έφηβοι από τους κινδύνους των ναρκωτικών, του αλκοόλ και του τσιγάρου. Και τα αποτελέσματα αυτού του πρωτότυπου κοινωνικού πειράματος ήταν τόσο θεαματικά ώστε βρήκε σύντομα μιμητές στην υπόλοιπη Ευρώπη - από τις βόρειες Φινλανδία, Σουηδία και Νορβηγία έως τις νότιες Ισπανία, Ιταλία και Ελλάδα.
Στόχος του προγράμματος που οι Ισλανδοί εμπνευστές το σύστησαν στους υπόλοιπους Ευρωπαίους ως «Youth in Europe», είναι η πρόληψη από τη χρήση ναρκωτικών ουσιών και κατανάλωσης αλκοόλ μέσα από την ένταξη των εφήβων σε διάφορες δραστηριότητες, τόσο έξω από το σπίτι, όσο και με την οικογένειά τους.
Ασφαλώς δεν είναι τόσο απλό όσο ακούγεται. Στην Ισλανδία, ωστόσο, συντελέστηκε ένα πραγματικό θαύμα: τα κρούσματα νεανικής μέθης μειώθηκαν από 42% το 1998 στο 5% σήμερα, οι έφηβοι καπνιστές μειώθηκαν από 23% στο 3% την ίδια περίοδο και οι χρήστες κάνναβης από 17% σε 7%.
Οι αριθμοί διαψεύδουν όσους πιστέψουν ότι το πρόβλημα αφορά μόνο τις χώρες του κρύου βορρά. Στη Σάντα Σεβερίνα, έναν μικρό ιταλικό δήμο που εισήγαγε το ισλανδικό μοντέλο για να βοηθήσει τους νέους της, το 28% των παιδιών δοκιμάζουν για πρώτη φορά αλκοόλ στα 14 τους χρόνια, όταν ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι 19%, ενώ το 63% έχει μεθύσει τουλάχιστον μια φορά - ποσοστό διπλάσιο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Για «απίστευτα αποτελέσματα» για τους Έλληνες έφηβους κάνει λόγο, μιλώντας στο Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, η Σοφία Γιαννουχίδου, κοινωνιολόγος και επικεφαλής του Κέντρου Πληροφόρησης Νέων του δήμου Κορδελιού - Ευόσμου, ο οποίος είναι και ο μοναδικός που τρέχει το πρόγραμμα στην Ελλάδα. Το ισλανδικό πρόγραμμα ξεκίνησε στον ελληνικό δήμο πριν από δυο χρόνια με τη συμπλήρωση ενός ερωτηματολογίου 70 ολόκληρων σελίδων από 1.000 έφηβους ηλικίας 16 ετών - ένα δείγμα αρκετά μεγάλο για να εξάγουν οι ειδικοί συμπεράσματα για την κατάσταση γενικότερα στην Ελλάδα.
Ο δήμος βρίσκεται σε αυτή τη φάση, στην επεξεργασία των αποτελεσμάτων, τα οποία θα ανακοινωθούν σε ειδική ημερίδα που θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη άνοιξη. «Μπορώ να σας πω ότι κάποιες απαντήσεις μάς εξέπληξαν δυσάρεστα. Η εικόνα που έχουμε για, παράδειγμα, για την ελληνική οικογένεια λέει πως είναι αρκετά δεμένη. Οι έφηβοι λένε, όμως, ότι δεν νιώθουν ζεστασιά στο σπίτι τους. Θέλουν χρόνο με τους γονείς τους που δεν έχουν και μάλλον πρέπει να αλλάξει η πεποίθησή μας ότι αρκεί αυτό που λέμε "ποιοτικός χρόνος" για να νιώσουν ικανοποίηση. Όχι, τα παιδιά θέλουν απλώς πολύ χρόνο με τους γονείς τους», σημειώνει η Σοφία Γιανναχίδου.
Πράγματι, ισλανδικό θαύμα δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς την ενεργή συμμετοχή των γονέων, αλλά και των τοπικών κοινωνιών. Στην Ισλανδία, για παράδειγμα, οικογένειες και κοινωνία συμφώνησαν να μην επιτρέπουν στους εφήβους κάτω των 16 ετών να βγαίνουν μετά τις δέκα κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους και μετά τις 12 το καλοκαίρι. Αρκεί μια τέτοια απαγόρευση για την επιτυχία; «Φυσικά βοηθάει όταν δεν γυρίζουν οι έφηβοι άσκοπα έξω ή δεν ξενυχτάνε» εξηγούσε στην ιταλική εφημερίδα «Λα Ρεπούμπλικα» η Ίνγκα Ντόρα Σιγκφουσντότιρ, καθηγήτρια Κοινωνιολογίας στο πανεπιστήμιο του Ρέκιαβικ. «Αλλά για να μην ψάχνουν τα παιδιά διεξόδους στα ναρκωτικά ή το αλκοόλ, θα πρέπει να τους προσφέρουμε διέξοδο στην οικογένεια, στα σπορ, στη μουσική».
Έως τα τέλη της δεκαετίας του 1990 η Ισλανδία περιοριζόταν σε ενημερωτικές εκστρατείες για τις αρνητικές συνέπειες από τη χρήση των ναρκωτικών ουσιών και την κατανάλωση αλκοόλ. Τα αποτελέσματα ήταν μηδαμινά: οι νέοι Ισλανδοί ήταν ανάμεσα στους πρώτους στις καταχρήσεις στην Ευρώπη. Η υιοθέτηση του προγράμματος συνοδεύτηκε από ένα ερωτηματολόγιο 80 ερωτήσεων: «Πόσα τσιγάρα καπνίζει την ημέρα;», «Οι γονείς σου ξέρουν πού βγαίνεις τα βράδια;».
Το ίδιο ερωτηματολόγιο συμπλήρωσαν και οι Έλληνες έφηβοι στον Εύοσμο. Δίνοντας απαντήσεις που, όπως είπε η κοινωνιολόγος Σοφία Γιανναχίδου, θα μας εκπλήξουν.
imerisia.gr
Αστυνομική εξόρμηση για την καταπολέμηση της διάδοσης των ναρκωτικών ουσιών στη Ρόδο
Συνελήφθησαν πέντε (5) ημεδαποί
Κατασχέθηκαν ποσότητες κάνναβης, ναρκωτικά χάπια κ.α.
Συνελήφθησαν χθες (30.01.2017) το μεσημέρι στην πόλη της Ρόδου, από αστυνομικούς του Τμήματος Δίωξης Ναρκωτικών Ρόδου, πέντε ημεδαποί ηλικίας 61, 55, 41, 38 και 24 ετών, κατηγορούμενοι κατά περίπτωση για αγορά και κατοχή ναρκωτικών ουσιών.
Ειδικότερα, το πλαίσιο της προσπάθειας που καταβάλει η Ελληνική Αστυνομία για την καταπολέμηση της διάδοσης των ναρκωτικών ουσιών, οργανώθηκε συντονισμένη αστυνομική επιχείρηση και χθες πραγματοποιήθηκαν στοχευμένοι έλεγχοι σε άτομα που εντοπίστηκαν στον προαύλιο χώρο του πρώην νοσοκομείου Ρόδου, όπου διαπιστώθηκε ότι:
• Ο 61χρονος κατείχε -9- ναρκωτικά χάπια
• Ο 55χρονος κατείχε μικροποσότητα ακατέργαστης κάνναβης
• Ο 41χρονος κατείχε μεταξύ άλλων -28- ναρκωτικά χάπια
• Ο 38χρονος κατείχε μεταξύ άλλων -28- γραμμάρια ακατέργαστης κάνναβης
και -8- ναρκωτικά χάπια
• Ο 24χρονος κατείχε ένα ναρκωτικό χάπι
Οι ναρκωτικές ουσίες κατασχέθηκαν και σε βάρος των συλληφθέντων σχηματίσθηκαν ξεχωριστές δικογραφίες.
Σε συνέχεια σχετικών Δελτίων Τύπου μας (26.01.2017 και 27.01.2017 και 28.01.2017) αναφορικά με σύλληψη συνολικά δέκα διωκόμενων ατόμων για σύσταση και συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση που εμπορευόταν και διακινούσε ναρκωτικές ουσίες, ανακοινώνεται ότι προχθές (28.01.2017) το πρωί συνελήφθη στην Κάλυμνο από αστυνομικούς του Αστυνομικού Τμήματος Καλυμνίων ένας 36χρονος ημεδαπός κατηγορούμενος για την ίδια υπόθεση.
Επιπλέον, σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην κατοικία του, παρουσία δικαστικού λειτουργού, βρέθηκε και κατασχέθηκε μικροποσότητα ακατέργαστης κάνναβης.
Ο συλληφθείς οδηγήθηκε στον κ. Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Κω.
Συνελήφθη στην Κω ακόμη ένας διωκόμενος για σύσταση και συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση που εμπορευόταν και διακινούσε ναρκωτικές ουσίες στην Κάλυμνο
Σε συνέχεια σχετικών Δελτίων Τύπου μας (26.01.2017 και 27.01.2017) αναφορικά με σύλληψη συνολικά εννέα διωκόμενων ατόμων για σύσταση και συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση που εμπορευόταν και διακινούσε ναρκωτικές ουσίες στην Κάλυμνο, ανακοινώνεται ότι χθες το πρωί συνελήφθη στην Κω από αστυνομικούς του Τμήματος Ασφαλείας Κω ένας 28χρονος υπήκοος Αλβανίας κατηγορούμενος για την ίδια υπόθεση.
Ο συλληφθείς οδηγήθηκε στον κ. Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Κω.
Συνελήφθησαν στη Κάλυμνο στο πλαίσιο συντονισμένης αστυνομικής επιχείρησης επτά (7) ημεδαποί, διωκόμενοι για σύσταση και συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση που εμπορεύονταν και διακινούσε ναρκωτικές ουσίες
Κατασχέθηκαν ποσότητες ηρωίνης, ακατέργαστης κάνναβης,
-3- δενδρύλλια κάνναβης κ.α.
Συνελήφθησαν χθες (25.01.2017) απογευματινές ώρες στην Κάλυμνο, έξι άνδρες ηλικίας 28, 34, 35, 36, 42 και 48 ετών καθώς και μια 30χρονη, ημεδαποί, γιατί διωκόταν με εντάλματα σύλληψης που εκδόθηκαν την ίδια ημέρα από την Ανακρίτρια Πλημμελειοδικείου Κω, ως κατηγορούμενοι για σύσταση και συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση που εμπορευόταν και διακινούσε ναρκωτικές ουσίες.
Για την εκτέλεση των ενταλμάτων σύλληψης συγκροτήθηκε ειδικό κλιμάκιο αποτελούμενο από αστυνομικούς του Αστυνομικού Τμήματος Καλυμνίων με τη συμμετοχή αστυνομικών του Τμήματος Ασφαλείας Κω και της Ο.Π.Κ.Ε., οι οποίοι μετέβησαν άμεσα στην Κάλυμνο όπου πραγματοποιήθηκε συντονισμένη αστυνομική επιχείρηση εντοπισμού και σύλληψης των διωκόμενων.
Σε έρευνες που έγιναν κατά τη διάρκεια της αστυνομικής επιχείρησης, παρουσία Δικαστικών Λειτουργών, βρέθηκαν μεταξύ άλλων και κατασχέθηκαν:
• Στην κατοικία του 28χρονου, τρεις συσκευασίες που περιείχαν
ακατέργαστη κάνναβη συνολικού βάρους 60,5 γραμμαρίων και το χρηματικό των 1.972 ευρώ
• Στην κατοικία του 42χρονου, μικροποσότητες ηρωίνης και ακατέργαστης
κάνναβης, καθώς και τρία δενδρύλλια κάνναβης ύψους έως 15 εκατοστών
• Στην κατοχή του 36χρονου, μικροποσότητα ηρωίνης
Οι συλληφθέντες οδηγούνται σήμερα στον κ Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Κω, ενώ οι έρευνες συνεχίζονται.